Meditación en cuarentena: Como sobrevivir al aislamiento

Meditación en cuarentena: Como sobrevivir al aislamiento

meditación en cuarentena

La meditación en cuarentena

Llevamos 85 días en cuarentena y si hay algo que aumentó en la misma medida que la ansiedad y la depresión es la búsqueda de opciones saludables para hacerle frente.

Hacer ejercicio, yoga o la práctica de la meditación en cuarentena fueron de las necesidades más urgentes y las búsquedas más solicitadas.

La inactividad, la incertidumbre y el miedo afectó, como expliqué en este post, a muchas personas, pero… ¿Qué puede aportar la meditación, y sobretodo el mindfulness para transitar estos tiempos con una mayor resiliencia?

En esta entrada pretendo contarte como el mindfulness y la meditación pueden ayudar a transitar mejor estos difíciles días que nos toca vivir.



La atención plena en las emociones


Hace unos 6 o 7 años empecé a desarrollar talleres de Meditación e inteligencia emocional. En los mismos, explicaba cómo la práctica de la atención plena podía mejorar la capacidad que tenemos para transitar nuestras emociones.

La práctica de la atención plena tiene numerosos beneficios para la persona que la practica. El cerebro, literalmente, modifica su estructura. La amígdala, que es nuestro centro biológico del miedo, se achica, y el lóbulo prefrontal (una especie de directora de orquesta del cerebro) se vuelve más eficaz, pudiendo identificar qué temas son importantes atender, y que temas son simples suposiciones.

Leer también la entrada:
En el cerebro del meditador.

Estos cambios que se producen al sostener la práctica nos preparan para los tiempos de incertidumbre y dificultad. La tormenta puede ser severa, pero lo importante es poder conectar con nuestro centro de calma y sostenerlo.

La práctica de la meditación formal es la herramienta más importante para poder conectar con ese centro y mantenernos anclados. De esta forma, por ejemplo, podemos imaginar que somos una montaña fuerte y firme y por sobre ella pasan todas las situaciones habidas y por haber.

Entonces podríamos decir que lo que la meditación puede mejorar durante la cuarentena y en el afrontamiento de la incertidumbre y el miedo reinante, es el desarrollo de la ecuanimidad.

La ecuanimidad es la capacidad de permanecer en equilibrio frente a los diferentes avatares de la vida. Y este, naturalmente, es uno de los puntos centrales de la práctica de la meditación.
Desde la postura, que promueve dignidad y equilibrio, formando un tetraedro firme, hasta la respiración que permanece conectada con el centro del cuerpo.


Meditación de la montaña



Conectando con el presente


La situación actual


Desde que comenzó la cuarentena los noticieros de todos los canales de televisión realizan una cobertura diaria y a toda hora sobre el estado de situación. Escuchamos diariamente cuántos enferman y cuántos mueren, algo inédito hasta el momento.

Este estar atendiendo datos estadísticos nos pone frente a frente continuamente, con la idea de la muerte. Y no cualquier muerte, sino una dramática.

Si le sumamos el aislamiento, en donde muchas personas están alejadas de sus seres queridos, entonces la situación se agrava. La falta de contención emocional, del contacto físico, del abrazo, y de la presencia puede ser sentido por el sujeto como desamparo. El aislamiento emocional es una de las situaciones más debilitantes para el ser humano.

Por otro lado, la constante idea de que un Otro me puede contagiar (y matar) o que todos somos potenciales asesinos de ancianos, nos invita a ideas paranoides y estresantes.

Por último, la incertidumbre sobre el futuro y el deseo de que todo termine también generan impotencia y miedo. En conclusión, el panorama externo promueve estrés y ansiedad. La ansiedad llena el organismo de adrenalina, y en este estado el estado anímico y el sistema inmunológico se deterioran. La mente empieza a generar y proyectar escenarios cada vez más negros.

El pensamiento, condicionado, proyecta al futuro pensamientos y escenarios horribles, de muerte y desolación.


Recordarse estar presente. La observación de la mente


Ese pensamiento que va al futuro me desconecta de lo real del presente. En el presente real, seguramente no está sucediendo nada grave. Tal vez uno está en su hogar, mirando una computadora después de haberse dado un baño caliente.
Y si aún estuviera sucediendo algo, si permanezco anclado al presente, sin este ejercicio de la mente de evocar situaciones a futuro, Esa conexión al presente me permitirá transitarlo de una forma mucho menos dramática.

La meditación mindfulness promueve esta conexión al presente. Nos recordamos estar presentes momento a momento. Volviendo a nuestros sentidos. Vuelvo mi atención a lo que me rodea, a los sonidos, a lo visual que me rodea. Esta atención en el espacio que ocupo automáticamente puede traerme al aquí y al ahora.

También llevamos nuestra atención a nuestras formaciones mentales. A nuestros pensamientos. En la meditación entrenamos a nuestra consciencia para observar cómo la mente produce formaciones mentales. Al observar ecuanimemente estos pensamientos puedo diferenciar si son reales o simples proyecciones.

El practicante de mindfulness, entrena estos aspectos. Observar lo que le rodea, el presente, los sentidos y la propia mente. De esta forma puede salir del círculo vicioso que genera el miedo (observo algo que me da miedo, mi cuerpo se llena de adrenalina que me hace observar más asustado el entorno).

La mente se resiste, porque siempre piensa que tiene que resolver problemas. Es por eso que le cuesta conectar con el presente que la rodea. Y bajo esa justificación sigue preocupada una y otra vez.
No es necesario creer en cada pensamiento que aparece en nuestra cabeza.

La no división con el presente, la unión del observador y lo observado, trae calma.



La impermanencia y el sufrimiento


Dentro de la tradición budista se dice que existen 2 cualidades de la mente a desarrollar. Samatha o calma mental, que es algo que se logra a través de la práctica de Bhavana, de la meditación de concentración. Y Vipassana que es la posibilidad del insight y ver las cosas como son.

A medida que nos adentramos en las prácticas meditativas, vamos siendo capaces de observar, de ser testigos de nuestras proyecciones mentales. También vamos siendo testigos de cómo nos generamos nuestro propio sufrimiento.

Este sufrimiento que podemos observar se da a partir de la dificultad para aceptar lo que está sucediendo y el pensamiento de que las cosas deberían ser diferentes.

Hay dos parábolas en el budismo que grafican algo de lo que acá quiero comentarles.


La parábola del buda


Siddartha era un príncipe en Nepal a quien su padre había confinado al palacio. En ese palacio sólo permanecía en contacto de cosas hermosas y sublimes. Pero un día escapa junto a su asistente y se encuentra con personas enfermas, ancianos y muertos.

Su asistente le explica que tanto la enfermedad, como la vejez y la muerte eran inevitables. Que el dolor y el sufrimiento eran inevitables. Siddartha entonces decide dedicar su vida a encontrar la forma de salir del sufrimiento. Lo logra después de muchos años y se transforma en el Buda. Como tal, lo primero que va a decir es “En la vida hay dolor”.

Esta mirada realista sobre la muerte, la vejez y la enfermedad propone que observemos esto sin negar, reprimir, evitar o bloquear. Aceptemos que la posibilidad de la muerte está siempre presente. Aceptemos que la vejez es inevitable y que seguramente también nos enfermaremos

Sin embargo, muchas veces queremos creer en la impermanencia de las cosas, como si esta fuera la solución al dolor. Nos apegamos a algo y pretendemos que dure por siempre. Buscamos controlar el entorno para que eso permanezca.
A partir de la observación y la meditación podemos tener otra mirada. Observar como la vida viene y va, y así también lo malo viene y va. Ser testigos de la impermanencia es ver como esta pandemia viene y se va, lo mismo que el aislamiento y todo lo que está pasando.


La parábola del niño enfermo


Esta segunda parábola cuenta la historia de una mujer que llega, con un niño muerto en sus brazos, a los pies del buda. Le pide a este que le ayude, que le devuelva la vida, ya que no puede vivir sin él. El buda compasiva y amorosamente le dice que le ayudará y que sólo a cambio necesita que traiga 3 semillas de mostaza de un hogar en donde no hayan conocido a la muerte. Un hogar donde no hayan sufrido la pérdida de un ser querido.

Después de visitar las diferentes casas de la aldea, la mujer que había emprendido ilusionada, vio que en cada casa, siempre, había habido sufrimiento. Todos habían perdido a alguien. En cada casa habían tenido que transitar el dolor de la muerte.

Volvió al Buda, y le dijo que era imposible, que no existía el hogar donde no haya habido muerte y sufrimiento. Que no había cura para eso. Lejos de enojarse con el buda, frente a la mirada amorosa de este, le pidió ser su discipula.

Con esta parábola podemos pensar en la manera de afrontamiento. Las cosas suceden. Nos pueden gustar o no, parecer agradables o desagradables pero por más que peleemos con la realidad, lo que tenga que suceder va a suceder.

Obviamente no estoy diciendo que uno no promueva cambios, o permanezca inactivo. Pero ciertamente es sabio reconocer qué peleas pelear y hasta qué punto. Gran parte del sufrimiento humano, agregado, es pelear con lo que es.
El mindfulness, la observación directa puede reconocer este aspecto y traer calma.



Conclusión


Podemos decir entonces que la meditación mindfulness promueve el desarrollo del centramiento y de la ecuanimidad. Nos conecta al presente y nos permite salir de los negros escenarios que aparecen en nuestra cabeza. También es la puerta para poder observar cómo generamos nuestro sufrimiento, creyendo en ilusiones (como el de la permanencia) y peleándonos con lo que es.

El mindfulness es mucho más que la posibilidad de relajarnos. Promueve un abordaje diferente del presente y de nuestras propias formaciones mentales. Y si algo le falta a este manjar, es el concepto de compasión.

En estos tiempos donde el otro puede ser un enemigo, es preciso entender el concepto del cuidado mutuo. El mindfulness bien practicado se acompaña de la compasión. El desarrollo del amor hacia todos los seres.

-Al final del posteo podés encontrar una meditación que preparé para mi canal de Youtube y para mis Cursos de meditación

Sin duda esta es la “herramienta” más importante para transitar los tiempos que corren. El amor y el cuidado hacia uno mismo. Desde el plano corporal (qué como y cómo cuido a mi cuerpo); hasta el plano espiritual (El desarrollo del amor y el silencio interno)

Y también el cuidado hacia el otro, desde el respeto y la empatía. Creo que es muy importante en este sentido, que los demás sepan que estamos ahí para ellos. Es importante la inter- conexión, ya que nadie es por sí mismo. Enviar nuestro afecto hacia las personas que queremos y si podemos hacia todo el mundo.

Meditación en cuarentena- Meditación Tonglen

Te invito a dejar tu comentario y a compartir elste material si es que te sirvió.

Comments

  1. Manual
    Nov, 05, 2020 10:56 PM

    Thank you for another fantastic article. The
    place else could anybody get that type of info in such an ideal method
    of writing? I’ve a presentation next week, and I’m at the search
    for such info.

    Feel free to surf to my web site: Bonita

  2. Cecelia
    Nov, 06, 2020 3:09 AM

    Hi, just wanted to tell you, I loved this blog post.
    It was inspiring. Keep on posting!

    my webpage https://trainingteachers.org.za/groups/how-really-lose-weight-during-the-christmas-season/

  3. Francesca
    Nov, 06, 2020 11:20 AM

    We still cannot quite think I could always be one of those
    reading the important recommendations found on your blog.
    My family and I are sincerely thankful for your generosity and for offering me the advantage to pursue this chosen career path.
    Appreciate your sharing the important information I acquired from your blog.

    Feel free to surf to my webpage; Keto Health Diet Review

  4. Gerald
    Nov, 06, 2020 11:22 PM

    My coder is trying to persuade me to move to .net from PHP.
    I have always disliked the idea because of the expenses.
    But he’s tryiong none the less. I’ve been using WordPress on various websites for about a year
    and am anxious about switching to another platform. I have heard very good things about blogengine.net.
    Is there a way I can import all my wordpress posts
    into it? Any help would be really appreciated!

    Review my web page :: بک لینک (Rosalind)

  5. Nikole
    Nov, 07, 2020 12:53 AM

    Because the admin of this site is working, no uncertainty very rapidly
    it will be famous, due to its feature contents.

    Look at my web page Zac

  6. Ruthie
    Nov, 07, 2020 5:06 AM

    Hmm is anyone else encountering problems with the pictures on this blog loading?
    I’m trying to determine if its a problem on my end or if it’s the blog.
    Any feed-back would be greatly appreciated.

    Feel free to surf to my webpage; Green Vibration CBD Review

  7. Marylin
    Nov, 07, 2020 9:20 AM

    Does your website have a contact page? I’m having trouble locating it but, I’d like to send you an email.
    I’ve got some ideas for your blog you might be interested in hearing.
    Either way, great blog and I look forward to seeing it improve over time.

    Look into my blog post :: Malorie

  8. Nadine
    Nov, 07, 2020 4:12 PM

    Useful info. Fortunate me I found your web site by accident, and I’m stunned why this coincidence didn’t happened in advance!
    I bookmarked it.

    My homepage … resin printing columbia mo

  9. Jerry
    Nov, 07, 2020 7:20 PM

    What’s Taking place i’m new to this, I stumbled upon this I have
    found It positively helpful and it has helped me out loads.
    I hope to contribute & assist other users like its aided
    me. Great job.

    my web page … Dillon

  10. Audry
    Nov, 07, 2020 7:50 PM

    constantly i used to read smaller posts that as well
    clear their motive, and that is also happening with this post
    which I am reading at this time.

    My blog post :: nha cai uy tin

  11. Marian
    Nov, 07, 2020 8:16 PM

    you’re in point of fact a good webmaster. The website loading
    speed is incredible. It seems that you are doing any
    unique trick. Also, The contents are masterwork. you’ve done a excellent job in this subject!

    my website; 188bet

  12. Roberto
    Nov, 07, 2020 10:37 PM

    Normally I don’t read post on blogs, but I wish to say that this write-up very compelled me to check out and
    do so! Your writing taste has been amazed me. Thank you,
    very nice article.

    Feel free to surf to my homepage – Fitness Keto Dietary Supplement

  13. Madelaine
    Nov, 07, 2020 10:56 PM

    What a data of un-ambiguity and preserveness of valuable experience concerning unpredicted emotions.

    Here is my homepage … m88

  14. Karl
    Nov, 09, 2020 5:21 AM

    I will right away grab your rss as I can’t in finding your e-mail subscription hyperlink or newsletter service.
    Do you’ve any? Kindly let me understand so that I could
    subscribe. Thanks.

    Check out my site … Carmelo

  15. Justine
    Nov, 09, 2020 1:56 PM

    Hi there, I enjoy reading through your article. I wanted to write a little comment to support you.

    Feel free to surf to my page: https://purespectracbd.com/

  16. Michell
    Nov, 09, 2020 5:49 PM

    Good web site you’ve got here.. It’s hard to find good quality writing like yours
    these days. I truly appreciate individuals like you!
    Take care!!

    Here is my page :: Jaqueline

  17. Maryellen
    Nov, 10, 2020 3:24 AM

    Have you ever thought about writing an ebook
    or guest authoring on other blogs? I have a blog centered on the same ideas
    you discuss and would really like to have you share some stories/information. I
    know my readers would enjoy your work. If you’re even remotely
    interested, feel free to shoot me an e mail.

    my site – Thurman

  18. Alejandro
    Nov, 10, 2020 5:50 AM

    It’s an remarkable paragraph in favor of all the internet users; they will obtain benefit from it I am sure.

    Visit my page :: Meds Biotech CBD Reviews

  19. Venus
    Nov, 10, 2020 7:49 AM

    This is really interesting, You’re a very skilled blogger.
    I’ve joined your rss feed and look forward to seeking
    more of your magnificent post. Also, I’ve shared your website in my social networks!

    Here is my web page: Chang

  20. Lenore
    Nov, 10, 2020 12:06 PM

    When I initially commented I clicked the “Notify me when new comments are added” checkbox and
    now each time a comment is added I get three emails with
    the same comment. Is there any way you can remove me from that service?
    Thanks!

    Feel free to surf to my webpage – Carmen

  21. How to write a persuasive paragraph
    Nov, 10, 2020 1:59 PM

    Wow lots of amazing advice.
    Best Esssay writing
    How to write a persuasive paragraph https://essaysonservice.com/?page=citing.movies.apa

  22. How to write a persuasive paragraph
    Nov, 10, 2020 2:00 PM

    Woww lots of amazing advice.
    Best Essay writing
    How to wrfite a persuasive paragraph https://essaysonservice.com/?page=how.to.write.a.persuasive.paragraph

  23. Swen
    Nov, 10, 2020 6:02 PM

    This design is spectacular! You certainly know how to keep a reader entertained.
    Between your wit and your videos, I was almost moved to start my own blog (well, almost…HaHa!) Fantastic job.
    I really loved what you had to say, and more than that, how you presented it.

    Too cool!

    Feel free to surf to my web site https://clareskinserum.com/

  24. Leanne
    Nov, 10, 2020 11:43 PM

    I go to see each day a few sites and blogs to read
    articles, however this web site offers feature based articles.

    my web-site … Fleur Skin Cream Review

  25. Jeannine
    Nov, 11, 2020 9:42 AM

    Hello there! This post could not be written any better!
    Reading through this post reminds me of my
    previous room mate! He always kept talking about this. I will forward this write-up to him.
    Fairly certain he will have a good read. Thank you for sharing!

    Feel free to visit my site … Silencil Pills

  26. Dorothea
    Nov, 11, 2020 4:13 PM

    You actually make it seem so easy along with
    your presentation but I to find this topic to be actually one
    thing that I believe I might never understand. It sort
    of feels too complicated and extremely vast for me.
    I am looking forward for your subsequent publish, I will attempt to get the dangle of it!

    Here is my web-site http://www.shltaxi.com/user/profile/41804

  27. Sheena Sanmiguel
    Nov, 12, 2020 1:29 AM

    Outstanding post, I think website owners should acquire a lot from this website
    its real user friendly. So much excellent information on here :
    D.

    Review my blog … ACEPTAR

  28. Manual Coyne
    Nov, 12, 2020 1:33 AM

    I genuinely enjoy reading through on this website, it has got good articles.

    Also visit my web page – http://eme.qhub.com/member/2057878

  29. Kazuko
    Nov, 12, 2020 12:45 PM

    No matter if some one searches for his vital thing, therefore
    he/she wishes to be available that in detail, so that thing is maintained over here.

    My homepage: enterprise legal management software

  30. Antoine
    Nov, 12, 2020 1:53 PM

    Hi Dear, are you genuinely visiting this web site on a regular basis,
    if so then you will absolutely get good knowledge.

    Have a look at my web blog: Michel

  31. Delores
    Nov, 12, 2020 9:09 PM

    Howdy, I do believe your website could possibly
    be having browser compatibility issues. Whenever
    I take a look at your website in Safari, it looks fine but when opening in I.E., it’s got some overlapping issues.
    I just wanted to provide you with a quick heads up! Apart
    from that, excellent site!

    Here is my web blog: Aufstellpool

  32. Rich
    Nov, 12, 2020 9:27 PM

    What’s Happening i am new to this, I stumbled upon this I’ve discovered It absolutely useful and it has aided me out loads.
    I’m hoping to give a contribution & assist
    different customers like its helped me. Good job.

    my homepage :: Holzpool

  33. Deborah
    Nov, 14, 2020 2:49 AM

    Howdy! Would you mind if I share your blog with my facebook group?

    There’s a lot of people that I think would really appreciate your content.
    Please let me know. Many thanks

    my site … سئو (Tracee)

  34. Joie
    Nov, 14, 2020 3:57 AM

    I am really loving the theme/design of your weblog. Do you ever run into any internet browser compatibility problems?
    A couple of my blog readers have complained about my
    site not working correctly in Explorer but looks great in Opera.
    Do you have any ideas to help fix this problem?

    Look at my blog post :: سئو چیست (Aretha)

  35. Pasquale
    Nov, 15, 2020 1:53 PM

    No, payday fast online loans for bad credit (letusbookmark.com) aren’t legal in Maryland.

  36. Florencia
    Nov, 16, 2020 3:03 AM

    Instant loans online are a actuality. payday loans maine (Cruz) loans.

  37. Alberto
    Nov, 18, 2020 9:56 AM

    order plants online want light and water for photosynthesis.

  38. Albertina
    Nov, 21, 2020 12:24 PM

    As Good As Gold Basic is a hand delivered gift.

    my blog post cheapest place to order flowers online

  39. Dena
    Nov, 24, 2020 4:32 PM

    Typically the massage therapist begins the massage while using normal relaxing Swedish massage
    and after that begins to massage the sufferer with all the heated stones.
    This can help regulate your hypertension and provide it to a normal level.

    However, if you utilize tall clients or clients of varying
    height and size, you could possibly appreciate a massage table
    that’s over that is a standard.

    Also visit my web-site … 천안 출장마사지

  40. Homepage
    Nov, 25, 2020 4:47 PM

    … [Trackback]

    […] Find More Informations here: rodolfofalcon.com/mindfulness/meditacion-en-cuarentena-como-sobrevivir-al-aislamiento/ […]

  41. Darlene
    Nov, 26, 2020 6:43 AM

    Greetings! Very helpful advice within this post! It’s the little changes which will make the most significant changes.
    Thanks for sharing!

    Stop by my web page: rb88

  42. 5TSswIQF
    Nov, 26, 2020 10:36 AM

    331104 307745for however one more wonderful informative post, Im a loyal reader to this weblog and I cant stress enough how considerably valuable data Ive learned from reading your content material. I genuinely appreciate all of the hard function you put into this wonderful weblog. 745009

Cursos únicos
Instrucción experta
Terapia online